2019. május 24, péntek - Eszter

2019. Március 16. 07:16, szombat | Külföld
Forrás: mti - illusztráció: pixabay

A világegyetem hajnaláról származó 83 szupermasszív fekete lyukat fedeztek fel

Nem sokkal az univerzum születése után keletkezett 83 szupermasszív fekete lyukat fedezett fel egy japán, tajvani és amerikai csillagászokból álló kutatócsoport.

A New Jersey állambeli Princetoni Egyetem munkatársaként dolgozó Michael Strauss szerint egészen elképesztő, hogy ilyen gigantikus képződmények alakultak ki nem sokkal a 13,8 milliárd éve bekövetkezett ősrobbanás után - írja a PhysOrg tudományos-ismeretterjesztő hírportál.

A most felfedezett égitestekkel jelentősen nőtt azoknak az ismert fekete lyukaknak a száma, amelyek abból a korból származnak, amikor az univerzum történetének még csak 5 százalékánál tartott.

A The Astrophysical Journal című tudományos folyóiratban és a japán nemzeti obszervatórium lapjában közölt eredmények elsőként mutatják be, hogy mennyire gyakoriak a fekete lyukak az univerzum korai történetében.

A szupermasszív, vagyis nagyon nagy tömegű fekete lyukak tömege akár milliószor vagy milliárdszor felülmúlhatja Napunkét. A legtöbb galaxis centrumát egy-egy ilyen gigantikus képződmény uralja.

A fekete lyukak intenzíven falják a körülöttük keringő anyagot: csillagokat és csillagközi gázokat. A fekete lyukba zuhanó anyag egy rendkívül forró anyagtömeget, úgynevezett akkréciós korongot hoz létre, amely a lyuk körül kering. Az így keletkezett óriási fényű kvazár, azaz csillagszerű rádióforrás általában távoli galaxisok aktív magja.

A mostani felfedezés a japán nemzeti obszervatóriumnak a hawaii Mauna Kea vulkánon működő teleszkópja által gyűjtött adatokon alapult.

2019. Május 24. 07:10, péntek | Külföld

Ismét listázta a Forbes a világ 100-as legértékesebb márkáját

Az Apple vezeti a Forbes legértékesebb világmárkáit rangsoroló 100-as listáját.

2019. Május 24. 06:27, péntek | Külföld

Csehországban és Írországban is megkezdődik a választás

Pénteken adhatják le szavazataikat a választásra jogosultak Írországban arra, hogy kik képviseljék az országot 2024-ig a strasbourgi Európai Parlamentben (EP),

2019. Május 24. 05:00, péntek | Külföld

Tartálykocsiba rejtőzött migránsok haltak meg Szerbiában

Tartálykocsiba rejtőzött migránsokat találtak két napja a vajdasági Futakon, közülük ketten meghaltak, további két illegális bevándorlót pedig az újvidéki kórházban kezelnek.

2019. Május 23. 17:03, csütörtök | Külföld

Lakott területeket is veszélyeztetnek az áradó folyók Kárpátalján

Lakott területeket is veszélyeztetnek Kárpátalján az esőzés következtében megáradt folyók, amelyek csütörtök reggelig a megye hat járásának 25 településén okoztak károkat, elsősorban a Borzsa, Ung és Latorca völgyében.