2019. március 20, szerda - Klaudia, Alexandra

2019. Március 16. 07:16, szombat | Külföld
Forrás: mti - illusztráció: pixabay

A világegyetem hajnaláról származó 83 szupermasszív fekete lyukat fedeztek fel

Nem sokkal az univerzum születése után keletkezett 83 szupermasszív fekete lyukat fedezett fel egy japán, tajvani és amerikai csillagászokból álló kutatócsoport.

A New Jersey állambeli Princetoni Egyetem munkatársaként dolgozó Michael Strauss szerint egészen elképesztő, hogy ilyen gigantikus képződmények alakultak ki nem sokkal a 13,8 milliárd éve bekövetkezett ősrobbanás után - írja a PhysOrg tudományos-ismeretterjesztő hírportál.

A most felfedezett égitestekkel jelentősen nőtt azoknak az ismert fekete lyukaknak a száma, amelyek abból a korból származnak, amikor az univerzum történetének még csak 5 százalékánál tartott.

A The Astrophysical Journal című tudományos folyóiratban és a japán nemzeti obszervatórium lapjában közölt eredmények elsőként mutatják be, hogy mennyire gyakoriak a fekete lyukak az univerzum korai történetében.

A szupermasszív, vagyis nagyon nagy tömegű fekete lyukak tömege akár milliószor vagy milliárdszor felülmúlhatja Napunkét. A legtöbb galaxis centrumát egy-egy ilyen gigantikus képződmény uralja.

A fekete lyukak intenzíven falják a körülöttük keringő anyagot: csillagokat és csillagközi gázokat. A fekete lyukba zuhanó anyag egy rendkívül forró anyagtömeget, úgynevezett akkréciós korongot hoz létre, amely a lyuk körül kering. Az így keletkezett óriási fényű kvazár, azaz csillagszerű rádióforrás általában távoli galaxisok aktív magja.

A mostani felfedezés a japán nemzeti obszervatóriumnak a hawaii Mauna Kea vulkánon működő teleszkópja által gyűjtött adatokon alapult.

2019. Március 19. 15:02, kedd | Külföld

Komoly jelek utalnak arra, hogy terrortámadás történt Utrechtben

Komoly jelek utalnak arra a holland rendőrség keddi bejelentése szerint, hogy az előző napi, három halottal járó lövöldözés egy utrechti villamoson, terrorista indíttatásból elkövetett támadás volt.

2019. Március 19. 13:10, kedd | Külföld

Bombafenyegetés miatt át kellett vizsgálni a moszkvai metró megállóit

Névtelen bombafenyegetés miatt hétfőn át kellett vizsgálni a moszkvai metróhálózat több mint 200 megállóját - közölte kedden az Interfax hírügynökség jól informált forrásra hivatkozva.

2019. Március 19. 11:10, kedd | Külföld

Új szabályokat fogadott el a személyes adatokkal való visszaélés megelőzésére az unió

Az Európai Unió tanácsa új szabályokat fogadott el annak érdekében, hogy az európai politikai pártok ne tudjanak visszaélni a személyes adatokkal az EP-választások során - közölte az uniós tanács kedden.

2019. Március 19. 07:30, kedd | Külföld

Összesen 158 évi börtönre ítéltek egy gyerekeket molesztáló orvost az Egyesült Államokban

Az Egyesült Államokban, Pennsylvania egyik kisvárosában 158 év börtönbüntetésre ítéltek egy gyermekorvost, mert évtizedeken keresztül gyermekeket molesztált.