Városlista
2024. április 19, péntek - Emma

Hírek

2011. Október 21. 07:17, péntek | Belföld
Forrás: OrientPress

A Brent kőolaj világpiaci ára csökkentheti a hazai üzemanyagárakat hosszútávon

A Brent kőolaj világpiaci ára csökkentheti a hazai üzemanyagárakat hosszútávon

Tovább drágulnak az üzemanyagárak a hazai benzinkutakon, amelynek fő oka a világpiaci energiaárak tartós felértékelődése és a forint dollárral szembeni árfolyama a bankközi devizapiacokon.

A meghatározó európai és amerikai kőolajár a geopolitikai kockázatok miatt egy éve elszakadt egymástól, most látszanak az első jelek az európai üzemanyagárakat meghatározó árszint középtávú mérséklődésére - mutat rá a Solar Capital.


A MOL október 18-i áremelést követően a benzin 2 forinttal, a gázolaj pedig 3 forinttal lett drágább. A benzin átlagára 398 forintra, a gázolajé pedig 395 forintra erősödött az áremelést követően, ám a benzinkutaknál a változó kiskereskedelmi árrés képzés ettől eltérő benzinárakat produkálhat. „2011-ben és a 2010-es évben a nagykereskedelmi árak emelése egyre gyakoribb az ezt megelőző időszakhoz képest, amelynek fő oka a világpiaci energiaárak tartós felértékelődése”-értékelt Pálffy Gergely, a Solar Capital elemzője.

Az egyre gyakoribb áremelések főképp két okra vezethetők vissza. Az első a kőolaj világpiaci árfolyamának hektikus alakulása, amely két benchmarking jellegű piaci árból - az északi-tengeri Brent típusú, illetve az amerikai Crude típusú hordónkénti kőolaj árából - származik. A második pedig, amely tipikusan a hazai fogyasztói árakra van hatással, a forint dollárral szembeni árfolyammozgása a bankközi devizapiacokon. Ez utóbbi devizaárfolyam kockázat természetesen más egyéb importfogyasztási cikkre, főképp élelmiszerre is igaz a hazai piacon.

Az európai üzemanyagárakat majdnem teljes egészében az északi-tengeri Brent világpiaci hordónkénti árfolyam alakulása mozgatja, amely sokáig hasonló árban mozgott a Crude típusú amerikai könnyűolaj árjegyzésével. A Brent jelenleg 111 dollár körül, a Crude pedig 88 dollár körül mozog a NYMEX és az ICE piacain.

A két árjegyzés 2010 októberéig közel azonos árfolyamon mozgott, ám az azt követően kezdődő észak-afrikai konfliktusok néhány OPEC tagországot a kitermelés mérséklésére késztettek, és ez végül a Brent típusú kőolaj tekintetében többletkeresletet generált. Illetve erősen emelte a geopolitikai kockázati felárat a határidős piacokon, mivel sokáig kilátástalan volt a vezetőváltáson átesett Líbia és Egyiptom sorsa is, amely közel 5 százalékát adja a teljes globális kőolaj kitermelésnek. A Brent árfolyama ez idő alatt 84,78 dollárról a közel 124,34 dolláros rekordárig erősödött május elejére.

A Brent típusú kőolaj árjegyzése két dolog hatására mérséklődhet középtávon. Az egyik, amely ismét tartósan 100 dollár alá szoríthatja a Brent hordónkénti árfolyamát, és erre egyre nagyobb esély is mutatkozik, a külföldi, ám ottani érdekeltségekkel rendelkező kitermelők ismét normál kapacitáson való napi működése, amely elősegítheti a geopolitikai kockázati felár kiárazódását. Az olasz Eni S.p.A. szeptember végi bejelentése - miszerint munkásai visszatérnek a kutakra és a finomítókhoz - viszonylag nyugtatóan hatott a Brent határidős jegyzésére, annak ellenére, hogy a legjelentősebb OPEC tag Szaúd-Arábia pótlólagosan emelte a kitermelési kvótáját a hónapokig tartó zavargások időszaka alatt.

A másik jelentős befolyásoló tényező az euró övezeti államok támasztotta kereslet mérséklődése, amelyre szintén jelentős esély van, mivel a Monetáris Unió gazdaságának növekedési kilátásait már a Nemzetközi Valutaalap is rontotta. „Véleményük szerint az euró zóna gazdasága ez évben az eddig várt 2 százalék helyett mindössze 1,9 százalékkal, illetve a 2012-es évre várt 1,7 százalék helyett csak 1,4 százalékkal bővülhet” – összegzett Pálffy Gergely. „Ebbe természetesen beletartozik a kitermelők és a finomítók által piacra helyezett benzin- illetve gázolajmennyiség is, melynek vetülete végső soron az üzemanyag lakossági fogyasztása.”

A közép-kelet-európai államok gazdaságának esetleges kedvező megítélése, hazánkat is beleértve, segítheti elő a forint felértékelődését. A hazai fizetőeszköz megítélése ugyanis - ha közvetlen hatással nincs is a MOL dollárban denominált készletgazdálkodására -, közvetetten érinti a nagykereskedelmi árképzést. Értelemszerűen kedvezőbb lenne a benzinárra egy a jelenlegi 210 USD/HUF helyett egy 200 USD/HUF alatti árfolyam, ám ezt nagyban befolyásolja az EUR/USD utóbbi hetekben sokat gyengült jegyzése is.

OrientPress Hírügynökség

Ezek érdekelhetnek még

2024. Április 19. 15:06, péntek | Belföld

Nagy Márton: önfenntartó társasággá kell válnia a Magyar Postának

A kormány azt várja a Magyar Posta Zrt.-től, hogy legyen önfenntartó, folytassa a zöld és digitális átállást, szolgáltatásait pedig továbbra is biztosítsa mindenki számára lakóhelytől függetlenül

2024. Április 19. 14:58, péntek | Belföld

KSH: Drágább az üzemanyag Magyarországon a környező országok átlagánál

Az EU Weekly Oil Bulletin legfrissebb adatai alapján Magyarországon a 95-ös oktánszámú motorbenzin átlagára 640, míg a régiós országokban 620 forint volt.

2024. Április 19. 07:22, péntek | Belföld

Marad az átlagosnál hűvösebb idő a hétvégén

Marad az átlagosnál hűvösebb idő a hétvégén is: a hőmérséklet csúcsértéke 11-18 Celsius-fok között alakul, és hajnalban visszatérnek a gyenge fagyok.

2024. Április 18. 14:32, csütörtök | Belföld

Átadták a 33. számú főút 2x2 sávra bővített újabb szakaszát

Elkészült a 33. számú főút újabb szakasza, ezzel Debrecentől Látóképig 2x2 sávon közlekedhetnek a járművek - hangzott el az útszakasz csütörtöki átadó ünnepségén.