Városlista
2026. június 13, szombat - Antal, Anett

Hírek

2020. Október 14. 13:00, szerda | Életmód
Forrás: mti - illusztráció: pixabay

A reggeli sport csökkenti a rák kockázatát

A reggeli sport csökkenti a rák kockázatát

A reggeli sport csökkenti a rák kockázatát osztrák és spanyol kutatók szerint.

Korábbi kutatások is kimutatták már, hogy a rendszeres fizikai aktivitás kimutathatóan csökkenti a rák kialakulásának rizikóját. Az azonban eddig nem volt világos, hogy vajon a napszak ebben szerepet játszik-e.

A szakértők eredményeiket az International Journal of Cancer című tudományos lapban mutatták be.

Jakob Weitzer és Kyriaki Papantoniou, a Bécsi Orvosi Egyetem epidemiológiai részlegének munkatársai a barcelonai Pompeu Fabra Egyetem, valamint Manolis Kogevinas és Gemma Castano-Vinyals, a barcelonai Globális Egészségügyi Intézet (ISGlobal) munkatársainak közreműködésével azt az elméletet vizsgálták, hogy a reggeli órákban végzett sport nagyobb mértékben csökkenti-e a prosztata- és a mellrák kialakulásának kockázatát, mint a más időpontokban végzett testedzés.

Az elmélet egy kísérleti vizsgálat eredményein alapult, mely szerint a délután vagy este végzett fizikai tevékenység eltolhatja a melatoninritmust. A melatonin nevű hormont az emberi test főként este termeli, egyes tanulmányok összefüggésbe hozták a rák rizikójának csökkenésével.

Egy többesetes kontrollvizsgálat során 2795 személy részvételével figyelték meg közelebbről a jelenséget.

Kimutatták, hogy a sport prosztata- és mellrák ellen védő hatása akkor a legnagyobb, ha a testmozgást reggel 8 és 10 óra között végzik. Férfiaknál hasonló hatás mutatkozott az este 7 és 11 óra között végzett mozgás esetén is.

A résztvevők kronotípusa - tehát az, hogy főként reggel, vagy inkább este aktívak - befolyásolta az eredményeket. Ezek szerint a reggeli sport különösen azokra van jó hatással, akik úgynevezett éjszakai baglyok.

"A testmozgás időpontja nyilvánvalóan hatással van a nemi hormonok és a melatonin termelődésének ritmusára és a tápanyagcserére is" - összegezték a szakértők.

Ezek érdekelhetnek még

2026. Június 12. 16:00, péntek | Életmód

Vasárnapig látható az első kínai császár agyagkatonáit bemutató kiállítás a Szépművészetiben

Vasárnapig látogatható a Szépművészeti Múzeum Az öröklét őrei. Az első kínai császár agyagkatonái című kiállítása, amelyet eddig több mint 200 ezren tekintettek meg - közölte az intézmény csütörtökön az MTI-vel.

2026. Június 12. 11:00, péntek | Életmód

Lannert Judit: nincs szó az egyházi fenntartású, illetve a hat- és nyolcosztályos iskolák megszüntetéséről

Közös érdekünk, hogy eloszlassunk minden olyan feltételezést, hogy az egyházi fenntartású vagy a hat- és nyolcosztályos iskolákat bárki meg akarná szüntetni

2026. Június 11. 17:00, csütörtök | Életmód

Folytatódik a Veszprémi Petőfi Színház öt éve indult átépítése