2024. május 6, hétfő - Ivett

2014. Július 03. 12:47, csütörtök | Belföld
Forrás: MTI

Agyvérzésre és szívrohamra hajlamosító génhibát fedeztek fel angol kutatók

Agyvérzésre és szívrohamra hajlamosító génhibát fedeztek fel angol kutatók, akik a témában készült legnagyobb elemzést végezték. A legnagyobb kockázatot azonban továbbra is az életmód jelenti: mindenekelőtt a dohányzás és a kevés mozgás.

A génhiba a legtöbb agyvérzést és szívrohamot okozó vérrögök képződését segítheti elő - idézi a BBC hírportálja a PLoS ONE tudományos lapban megjelent tanulmányt. A tudósok remélik, hogy genetikai teszttel a jövőben azonosítható lesz, kiknél növeli a kardiológiai betegségek kockázatát a génhiba.
A londoni King's College kutatói több mint 80 tanulmányt tekintettek át, ezekben mintegy 50 ezer ember adatait elemezték. Azt találták, hogy a PIA2 jelű gént hordozó személyeknél nagyobb volt a kockázata az érelzáródás okozta agyvérzésnek, mint azoknál, akiknél a gén nem volt jelen. Számításaik szerint a gén 10-15 százalékkal növeli az agyvérzés esélyét.
A növekedés jelentősége azonban attól függ, mekkora az egyén életmódjából fakadó kockázat, melyet olyan tényezők befolyásolnak, mint a dohányzás, a táplálkozás, a testsúly és a mozgás - olvasható a tanulmányban. Akik két ilyen gént is hordoznak, azoknál a kiinduló, életmódból fakadó kockázat akár 70 százalékkal is növekedhet.
Ugyanebben a lapban jelent meg egy másik tanulmány, mely kimutatta, hogy a 45 évnél fiatalabbaknál a PIA2 gén a szívroham nagyobb kockázatával is összefügg.
Úgy tűnik, a hibás gén a trombocita nevű véralkotók fehérjéivel (glikoprotein IIIa) áll kapcsolatban. Ezek a lemezkék a természetes véralvadásban vesznek részt, hogy sérülés esetén elállítsák a vérzést. A kutatók szerint azonban a hibás gén túlműködésre sarkallhatja őket.

2024. Május 06. 12:44, hétfő | Belföld

Nagy Márton szerint Magyarország képes meghatározó szereplővé válni az űripar területén

Magyarországot gazdasági ökoszisztémája, infrastruktúrája és szellemi tőkéje egyaránt alkalmassá teszi arra, hogy meghatározó szereplővé váljon az űripar területén

2024. Május 06. 07:49, hétfő | Belföld

Vonat elé hajtott egy kamion Baján

Személyvonat elé hajtott egy kamion hétfő reggel Baja térségében, az 55-ös főút 106-os és 107-es kilométere közötti vasúti átjáróban;

2024. Május 05. 06:00, vasárnap | Belföld