Városlista
2024. április 20, szombat - Konrád, Tivadar

Hírek

2012. Február 29. 14:05, szerda | Belföld
Forrás: mno.hu / MTI

Az MSZP szerint nem hibáztatható a Mal

Az MSZP szerint nem hibáztatható a Mal

Elsősorban a tulajdonosok, másodsorban a hatóságok a felelősek a Kolontáron 2010 októberében bekövetkezett katasztrófa miatt.

Ismertette a katasztrófával kapcsolatos felelősség feltárását és a hasonló katasztrófák jövőbeni megakadályozását célzó vizsgálóbizottság jelentését a jobbikos elnök, Kepli Lajos. A testület megállapításaival a kormány és a Fidesz képviselője is egyetértett.

A jelentést és a határozati javaslatot bemutató Kepli Lajos úgy fogalmazott, hogy hibák láncolata és egy felelőtlen, hanyag, nemtörődöm tulajdonosi szemlélet okozta a katasztrófát.

Az előzményeket ismertető politikus elmondta, hogy 2010. október 4-én a Mal Zrt. ajkai timföldgyárának kolontári vörösiszap-tározójában az egyik kazetta fala átszakadt és körülbelül egymillió köbméternyi lúgos folyadék és félmillió köbméternyi vörösiszap ömlött ki. Hozzátette, hogy a gátszakadás pillanatában kiömlő folyadék intenzitása megközelítette a Duna vízhozamáét. Arra is felhívta a figyelmet, hogy a Torna patakban 13-as körüli pH-értéket mértek, tehát az anyag lúgossága valószínűleg ennél is magasabb volt.

Az ipari katasztrófa elsődlegesen és döntően a Mal Zrt. üzleti tevékenységével összefüggésben, a cég felelősségi körében következett be – jelentette ki a bizottsági jelentés alapján. Hangsúlyozta, hogy egy, az emberi tevékenység nyomán bekövetkező ipari katasztrófáról van szó.

A politikus kiemelte, hogy ezeket a létesítményeket senki nem engedélyezte statikai szempontból. Hangsúlyozta, hogy az eljárás a nyolcvanas években megkezdődött, de aztán felfüggesztették és azóta sem fejezték be. Véleménye szerint habár ez a katasztrófa bekövetkeztének egyik legsúlyosabb oka, ez nem mentesíti a tulajdonosokat a felelősség alól.

Végül az előző kormányok felelősségére is kitért, mert korábban nem ültettek át olyan uniós irányelveket, amelyekkel megakadályozható lett volna a katasztrófa. Ennek kapcsán elmondta, hogy egy szerencsétlen megfogalmazás miatt ezek a létesítmények nem kerültek a bányakapitányságok hatáskörébe. Hozzátette, hogy a tározót nem minősítették veszélyes üzemnek sem, ezért a katasztrófavédelmi hatóság sem ellenőrizhette azt.

A kormány egyetért a jelentés legfontosabb meghatározásaival

Tállai András belügyi államtitkár felszólalásában közölte, a kormány egyetért a vizsgálóbizottság legfontosabb megállapításaival. A kabinet képviselője ugyanakkor megjegyezte, a testület egyes megállapításait hibásnak tartják, így például azt, hogy a tárolókazettákban eltérő összetételű salakanyagokat tároltak volna, illetve azt, hogy a katasztrófavédelem nem rendelkezett megfelelő védelmi tervvel. Tállai András rövid felszólalása végén annak a reményének adott hangot, hogy az Országgyűlés egy politikamentes vita után lehetővé teheti, hogy soha többet ne fordulhasson elő hasonló katasztrófa.

Aradszki András (KDNP) ismertette: a bizottság 18 ülést tartott, ezeken meghallgatta a Mal Zrt. döntéshozóit és munkavállalóit, a hatóságok képviselőit, és számos szakértői véleményt is megismert. A kormánypárti politikus a felelősség kapcsán kiemelte: a bizottságnak igenis feladata volt azt vizsgálni, hogy milyen szabályozási hiányosságok vagy eljárási hibák vezettek a katasztrófához. Hozzátette: a Mal Zrt. kijátszotta a vörösiszap minősítésének hiányosságait, vagyis „kijátszotta a rendszer adta lehetőségeket”, de ezzel csak nőtt a felelőssége, hiszen nehezítette a katasztrófa „pontos okainak feltárását” – mondta Aradszki András.

Kovács Tibor, az MSZP egyik vezérszónoka hangsúlyozta: az MSZP nem ért egyet azzal, hogy a Mal Zrt. felelőssége megállapítható, és sajnálatosnak nevezte, hogy a testület nem vizsgálhatta a katasztrófát követő kormányzati lépéseket.

MTI / mno

Ezek érdekelhetnek még

2024. Április 20. 09:51, szombat | Belföld

Orbán Viktor: amíg nemzeti kormány van, Magyarország nem lép háborúba

Tegyünk világos vállalást: amíg nemzeti kormány áll az ország élén, Magyarország nem lép be az orosz-ukrán háborúba senkinek az oldalán.

2024. Április 20. 09:49, szombat | Belföld

BMW-Lufthansa megállapodás: nagyobb repülők közlekednek Debrecen és München között

A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal, ennek értelmében nagyobb befogadóképességű repülőket közlekedtetnek Debrecen és München között hétfői és pénteki napokon

2024. Április 19. 15:06, péntek | Belföld

Nagy Márton: önfenntartó társasággá kell válnia a Magyar Postának

A kormány azt várja a Magyar Posta Zrt.-től, hogy legyen önfenntartó, folytassa a zöld és digitális átállást, szolgáltatásait pedig továbbra is biztosítsa mindenki számára lakóhelytől függetlenül

2024. Április 19. 14:58, péntek | Belföld

KSH: Drágább az üzemanyag Magyarországon a környező országok átlagánál

Az EU Weekly Oil Bulletin legfrissebb adatai alapján Magyarországon a 95-ös oktánszámú motorbenzin átlagára 640, míg a régiós országokban 620 forint volt.