2021. november 28, vasárnap - Stefánia

2018. November 15. 07:44, csütörtök | Külföld
Forrás: mti/illusztráció: pixabay

Hatalmas meteoritkrátert fedeztek fel Grönlandon

Kutatók 31 kilométer átmérőjű meteoritbecsapódási krátert fedeztek fel a grönlandi jégtakaró alatt. Párizs-méretű felszínével ez a világ 25 legnagyobb becsapódási kráterének egyike.

A szakértők a Science Advances című szaklapban számoltak be felfedezésükről. A tanulmány szerint még soha nem fedeztek fel ilyen krátert a Föld kontinentális jégtakarói alatt.

Valószínűleg egy több kilométeres vasmeteorit csapódott be a helyen. Egyelőre nem tudják megállapítani az egy kilométerrel a jég alatt fekvő kráter pontos korát - közölte Kurt Kjaer, a Koppenhágai Egyetem Természettudományi Múzeumának kutatója.

A becsapódás idejének pontos meghatározása döntő fontosságú lenne annak megértéséhez, milyen hatással volt az esemény a földi életre. A nagy meteoritbecsapódások hosszú távon befolyásolhatják a klímát - fejtette ki Kjaer.

Mindazonáltal a kutató szerint az a körülmény, hogy a kráter jó állapotban őrződött meg, arra utal, hogy a becsapódás akkor történt, amikor már jégtakaró fedte Grönlandot, vagyis az utolsó jégkorszak vége felé, körülbelül 12 ezer évvel ezelőtt.

A Grönland északi részén lévő Hiawatha-gleccser alatt először 2015-ben találták meg a kráter körvonalait. A jégtakaró külső peremén egy hatalmas köralakú mélyedés volt, a kutatók azonban nem lehettek benne biztosak, hogy valóban egy becsapódás nyomait látják. A bremerhaveni Alfred Wegener Intézet (AWI) csapata repülőgéppel, nagy teljesítményű jégradarral végzett kutatása igazolta a gyanút.

Az elmúlt két évben mintákat vettek az üledékből és a gleccser lábánál lévő kőzetben tektonikai szerkezeteket vizsgáltak a szakértők.

Valószínűleg egy 66 millió évvel ezelőtt Észak-Amerikába becsapódó aszteroida járult hozzá a dinoszauruszok kihalásához. A becsapódási kráter átmérője 180 kilométer lehetett.

Címkék: Grönland, kráter, meteor

2021. November 27. 13:01, szombat | Külföld

Újabb szigorításokat rendeltek el Hollandiában

A holland ügyvivő kormány péntek este újabb szigorításokat, közöttük éjszaki lezárásokat rendelt el a több mint két hete rendkívül magas számú koronavírus-fertőzött és az egyre súlyosbodó egészségügyi válság miatt.

2021. November 27. 10:54, szombat | Külföld

A fertőzöttek száma 260,65 millió, a halálos áldozatoké 5,19 millió a világon

A világon 260 650 450 ember fertőződött meg eddig a koronavírus-járványban, a halálos áldozatok száma 5 188 937 a baltimore-i Johns Hopkins Egyetem szombat reggeli adatai szerint.

2021. November 27. 08:51, szombat | Külföld