Városlista
2020. október 29, csütörtök - Nárcisz

Hírek

2019. Október 30. 07:26, szerda | Helyi
Forrás: www.nepszava.hu

Zsákutcában az M85-ös és az A3-as összekapcsolása

Zsákutcában az M85-ös és az A3-as összekapcsolása

A határmenti Osztrák települések illetékeseinek nyilatkozatai az M85-A3 autóút összekötéséről.

Az M85-ös gyorsforgalmi út megépítése sokáig bizonytalan volt, ezért az osztrákok sem igyekeztek meghosszabbítani az A3-as autópályát. Aztán 2002-től éveken át úgy nézett ki, hogy Ausztriában mégis elkészül a hiányzó tíz kilométer a magyar határig. Az elképzelést azonban nem támogatták az érintett települések, emiatt az ASFINAG, az állami autópályaüzemeltető 2009-ben kénytelen volt felfüggeszteni a tervezést. Ennek folytatása hosszú szünet után csak akkor került ismét napirendre, amikor a magyar fejlesztés elindult. Érdemi döntés azonban máig nem született az ügyben, ami részben azzal is magyarázható, hogy az utak összekötését néhány burgenlandi település továbbra is ellenzi. Nem kérnek a jelentős tranzitforgalomból, a nehezen elviselhető zajból, sőt, a fokozódó környezetszennyezésből sem. Látják ugyanis, hogy az A3-as közelében a két község, Grosshöflein /Nagyhöflájn/ és Müllendorf /Szárazvám/ mennyi kellemetlenséget visel el az autópályát igénybe vevő napi 50 ezer autó miatt.

– Ennek meghosszabbítástól növekedhet a forgalom, és ez már minket is érint – mondta Heinz Heidenreich, Grosshöflein polgármestere, akinek tudomása van arról, hogy a tartományfőnök, Hans Peter Doskozil is úgy vélekedik, hogy amíg nincs meg az érintett települések hozzájárulása, addig nem folytatható az útépítés. A községek lakóinak beleegyezése csak akkor elvárható, ha a beruházó a zajvédelemre megoldást talál. Bizonyára nem véletlenül hangsúlyozta a zajcsökkentést, mert tisztában van azzal, hogy ezt utólag nagyon nehéz kiharcolni. Az általa vezetett község, és Müllendorf lakói együtt és szervezetten ágáltak a tartós, és erős zaj ellen, végül két évig tartó tiltakozással érték el azt, hogy a kért alagút helyett legalább a másfél kilométeres védőfal megépül 2021-re, ám ez is csak úgy, hogy az 1,9 millió eurós kivitelezési költségen az ASFINAG, a tartomány és a két falu egyenlő arányban osztozik. Az autópálya-fenntartó általában ellenzi az ilyen jellegű beruházást a ráfordítás magas összege miatt. Müllendorfnál a falu alatt megy el az A3-as, ezért az erősödő gépjárműforgalom nem kívánatos következményei ebben a községben is hamar jelentkeznek. – Ennek ellenére nincs információnk arról, hogy a magyarok egy gyorsforgalmi utat szeretnének csatlakoztatni az autópályához – tudtuk meg a polgármesteri hivatal egyik illetékesétől.

Mivel a lehetséges nyomvonallal érintett négy falu utasítja el leginkább a hiányzó tíz kilométeres szakasz kiépítését, ezért mindegyiket megkerestük.

– Februárban tartományi határozat született arról, hogy addig nem hosszabbítják meg az A3-ast, amíg az érintett községek nem egyeznek bele – jegyezte meg Richard Frank, Klingenbach /Kelénpatak/ polgármestere, aki terveket még nem látott az útépítés folytatásáról, az önkormányzat ezért nem is foglalkozik a kérdéssel. Erre akkor kerül sor, ha a nyomvonal kialakításának különböző variációit megismerik.

– Nem valószínű, hogy autópályánk lesz – jelentette ki Helmut Zakall, Zagersdorf /Zárány/ polgármestere, akinek nincs ezzel kapcsolatos hivatalos információja. Erről nem hallott, és szerinte nem is beszédtéma. Ám ha létezne is ilyen konkrét szándék, akkor az utat a káros hatások ellen az autópálya-fenntartónak megfelelő műszaki megoldásokkal kellene megterveztetni. Erre az alagút jó lenne, de olyan drága, hogy egyelőre elképzelni sem tudom, hogy ki az, aki ezt hajlandó lenne finanszírozni. – Nem tudok arról, hogy az A3-as autópályát meghosszabbítják, erre vonatkozó dokumentumot nem kaptam – tájékoztatott Rainer Porics, Siegendorf /Cinfalva/ polgármestere. – Nincs ilyenről semmilyen információm, ezt hivatalos körökben nem hozták szóba, és más társaságban sem hangzott el ilyen kijelentés. Az idestova tizenhat éve kijelölt három nyomvonal közül a legjobbnak ígérkezőre másfél évvel ezelőtt bevásárlóközpont épült, Siegendorfban, és bonyolítja a helyzetet az is, hogy a falu ipari műemlékét, Cinfalva egykori cukorgyárát kettévágná az út. – A környezetvédelmi szempontok is szerepet játszanak abban, hogy eddig a régi tervből semmi nem lett – tette hozzá Udo Czarich, ismert siegendorfi autószerelő, aki a volt cukorgyárban működteti vállalkozását. – Ezzel kapcsolatos hírt jó ideje nem hallottam. Belátható időn belül nem lesz itt autópálya, az ipartelep területén pedig később sem, ami mások véleménye is a faluban. – Sajnos, a két út összekötéséről nincs hivatalos állásfoglalása a községnek, mert nem rendelkezik az ehhez szükséges információkkal, nem kapott ez ügyben hivatalos tájékoztatást a magyar hatóságoktól – nyilatkozott Pia Dragschitz, Wulkaprodersdorf /Vulkapordány/ polgármesteri hivatalának szakreferense. - Azt azonban el tudom mondani, hogy nálunk 2005-ben népszavazás volt, akkor megkérdeztük a községben élőket arról, hogy hozzájárulnak-e ahhoz, hogy az A3-as autópálya építése minket is érintve folytatódjon egészen a magyar határig. Erre Wulkaprodersdorf lakóinak kilencven százaléka nemet mondott, és az álláspontjuk azóta nem változott. Christian Stiller, a burgenlandi tartományfőnök hivatalának sajtószóvivője az A3-as autópálya esetleges meghosszabbításáról a következőképpen számolt be: – Csak olyan projektet, illetve műszaki megoldást támogatunk, amelyet az autópálya-építésben érintett valamennyi település elfogad. Így vélekedik erről Heinrich Dorner, a tartomány közlekedési tanácsosa is. A községeket nemcsak bekapcsolni kell az úthálózatba, hanem be is vonni a tervezés folyamatába. Mert a közösen meghozott döntések nyújtanak biztosítékot azoknak, akik tartanak attól, hogy az egészségük vagy az életminőségük veszélybe kerül.

A cél mindenképpen az egyetértés, ami nekünk nagyon fontos. Ezt a gondolkodást a tartományi parlament határozatai is jól tükrözik. A legutóbbi február második felében született, amelyet az összes frakció megszavazott.

Címkék: a3, autóút, Autópálya, M85

Ezek érdekelhetnek még

2020. Október 08. 17:55, csütörtök | Helyi

Gulyás: a Modern városok és a Magyar falu program célja, hogy beléphessünk a 21. századba

Sopron, 2020. október8., csütörtök (MTI) - A Modern városok és a Magyar falu program célja azoknak a feltételeknek a megteremtése, amelyekkel beléphetünk a 21. századba

2020. Október 01. 17:00, csütörtök | Helyi

Újraszentelték a csaknem hárommilliárd forintból felújított soproni Szent Mihály-templomot

Újraszentelték a Modern városok program részeként csaknem hárommilliárd forintból felújított, a város védőszentjéről elnevezett, több mint hétszázéves Szent Mihály-templomot csütörtökön Sopronban.

2020. Szeptember 25. 12:52, péntek | Helyi

Már látszik a fény az alagút… elején

Az M85-ös gyorsforgalmi út Csorna II.–Sopron-kelet–Fertőrákos csomópont közötti szakaszok kivitelezése és a kiviteli tervek elkészítése tárgyában kötött szerződések teljesítési határideje 2020. december 31.

2020. Szeptember 05. 17:00, szombat | Helyi

Kormányzati döntés - szabad az út az ingázók előtt

A kormány pénteki ülésén jelentős módosításokról döntött, amely még este megjelent a Magyar Közlönyben. Ezek alapján a következő változások lépnek életbe szeptember 5-étől.